15 days in Thailand

Maarten vraagt Judith:

Judith, hoe voel je je? Wat ben je toch een klojo, om deze vraag te stellen, lekker begin, zeg ik lachend. Hoe bedoel je? Nou niet heel goed, mijn maag is nog wat van slag na het eten van gisteren. We hebben Indiaas gegeten, het smaakte goed. Tot we thuiskwamen en jij aan de diarree zat en ik last van mijn buik. Waarom zie je dan zo bleek de laatste tijd? Ja, de rest van mijn lijf is bruiner dan mijn hoofd. In Nepal heb ik een gezichtscrème gekocht van Olay, daar zit een zonnefilter 15 in en misschien ook wel bleekmiddel. Aziatische vrouwen willen wit zijn, zo wit mogelijk. Want wit is mooi.


Als ik zeg tripadvisor.com wat komt er dan in je op? Een kamer in een luxe resort aan de Thaise kust die binnen ons (low) budget past. Voor 14 euro per nacht hadden we een kamer om 'u' tegen te zeggen. Stijlvol ingericht, met koelkast en uitzicht op zee. Elke dag werd ons bed opgemaakt en lagen er schone handdoeken klaar. Tevens waren we op twee andere gasten na, de enige in het dit resort en zwommen we 's avonds in een verlicht privé zwembad. Deze kamer en de kamer in het eveneens luxe Ibis hotel in Bangkok hadden we gevonden via www.tripadvisor.com. De laatste aanbiedingen en 'low season' prijzen van de hotels worden twee maal per dag ge-update.

Hoe zijn de mensen in Thailand? Ik heb ze als heel blij en vriendelijk ervaren. Ze zijn niet zo spontaan als de Indonesiërs die je op straat zo maar aanspreken, maar eerder wat rustiger. In ons resort in Khao Lak, aan de Thaise kust, troffen we een Thaise mevrouw. Toen we vertelden dat onze volgende bestemming Bangkok zou worden, bood ze ons aan naar Bangkok te brengen. Zij woont zelf Ayutaya, een stadje boven Bangkok. In plaats van een toeristen nachtbus, zaten we nu een dag bij haar in de auto. Ze kon een beetje Engels, en hield niet van de radio, dus was het lekker rustig in de auto. Ze vond het wel gezellig, al zei ze dat niet maar dat merkten we aan de ' stopplekken' die ze met zorg voor ons had uitgezocht. Zo stopten we bij de 'Amazing Toilet's ' Een rij dubbeldekker touringbussen stonden op de parkeerplek, nee we waren niet de enige. Het leek een soort park met twee cafeetjes tussen de bloemenstruiken en plantenpotten. Er was een route uitgestippeld met pijlen, die we na een kopje thee, gingen lopen. Gelukkig moesten we plassen, want de toiletten op de route, die waren bijzonder! Een biggenkont met een kontgaatje in de vorm van een hartje, waar je doorheen kon kijken, een toilethokje in de vorm van een drol met maden en een strontvlieg erop, een Tarzan en Jane toilet in een boomhut, een watervaltoilet, waar water over de ingang stroomde en nog veel meer. Geweldig, wat origineel! De tweede stop was bij een monument voor de bekendste monnik van Thailand, een park met een mega groot beeld van deze monnik het was een soort bedevaartplek voor Thaise boeddhisten. Het was ontzettend heet, maar we hebben toch een rondje gelopen.

Welke drie dingen zijn je het meeste bijgebleven van Bangkok?
Volgens Maarten kan je niet backpacken door Zuidoost-Azie en niet op Khao San Road zijn geweest. Lopend over Khao san Rd kreeg ik een Lowlands gevoel, allemaal soorten muziek pop/rock muziek klonken door elkaar. Veel jonge westerlingen met sjabbiebroeken. Zonder een tatoo en dreadlocks hoorde je er eigenlijk niet echt bij. Als je nog geen tatoo had dan was er om de tien meter wel een tatoo shop. Eetstalletjes en eindeloos veel terrasjes met drinkende (en dronken) jongeren. Oh, wat was ik blij dat we niet in deze straat hoefden te overnachten, dit waren veel te veel prikkels en drukte.

Twee straten verder dan Khao san Rd vonden we het eetcafé Joy Luck Club. Deze plek is me bijgebleven omdat het een soort oase was in deze hectiek. Dit kleine cafeetje was versierd met series kleine speelgoedpoppetjes: beertjes, vogeltjes, action man's, poppels etc. Het vegetarische eten was voortreffelijk en de rijst was geserveerd in de vorm van een gans en een beer. Je kon zien en proeven dat het eten met liefde bereid was. De vrouw die kookte en serveerde was zo vriendelijk dat we voor de herinnering een foto van haar gemaakt hebben.

Het tweede wat me van Bangkok is bijgebleven is de vervuiling. Het was de eerste plek waar ik een trap opliep en compleet buiten adem bovenkwam. Bij elke inspanning leken mijn longen te protesteren. Gelukkig heb ik medicijnen bij me die ik elke dag verschillende keren innam. Het verschil tussen de warmte buiten en kou van de airco in winkels en o.v. Was te groot. Daarnaast heb ik in mijn leven niet zoveel verkeer gezien. Honderden scooters, auto' s en bussen staan bijna 24u per dag in rijen voor het stoplicht. Echt zonnig leek het buiten nooit te zijn, door de smokwolk die boven de stad hing. Bangkok is een wereldstad met veel hoogbouw en sinds kort zijn ze ook snelwegen in de hoogte gaan bouwen. Zo kan je ook met de skytrain, een monorail trein die over het drukke straatverkeer heen zoeft.

Het derde wat me is bijgebleven uit Bangkok zijn de massages. Oeh, na de eerste massage had ik al zin in de volgende. Massage's zijn verslavend en goedkoop. Voor 4 euro wordt je een uur flink onder handen genomen. Thaise massages zijn intensief en voelen niet altijd lekker aan. De kleine Thaise vrouwtjes hebben ontzettend sterke handen waarmee ze systematisch de 'energiepunten' (acupunctuur-achtig) op je lichaam bij langs gaan. Als er op een punt een gevoelige spier ligt wordt deze een paar minuten stevig heen en weer geduwd. Maar och, wat voelt het lekker na die tijd. Ik heb nog nooit zo relaxed op een trein gewacht als in Bangkok. In een kleine salon kreeg ik een voetmassage van een uur, waar ik de hele treinreis nog van genoten heb.

Hoe is het eten in Thailand?
Als je wat wilt eten in Thailand is eigenlijk de vraag wat voor vlees je wilt: chicken, pork or beef. Ik eet vegetarisch en soms vis. Ik bestelde noodlesoep en kreeg kippenbouillon met noodles en een paar groene blaadjes erin, en Maarten kreeg noodlesoep met stukken kip. Deze noodle soep smaakt overigens zelfs zonder vlees best lekker. Later ontdekten we dat je extra tauge en een soort slablaadjes die naar anijs proeven mag pakken om die in je hete kom soep te laten garen.
Pad thai is mijn favoriete gerecht in Thailand, brede platte rijstnoodles gebakken met bladgroente en soms met stukjes tofu erin. Eroverheen komen een paar scheppen grof gemalen pinda's, jummie!

Wat doe je als je een reis voor de boeg hebt met 762 bochten?
Ah, je bedoelt de busreis van 3 uur door de bergen van Chang Mai naar Pai in Noord Thailand. Op de heenreis was ik nietsvermoedend de bus ingestapt en had ik na het tweede uur bochten rijden geen trek meer en werd ik licht duizelig van misselijkheid toen we even mochten uitstappen. Daarna goed vooruitkijkend naar de weg heb ik het laatste uur zonder overgeven uitgezeten. Voor de terugweg heb ik, en Maarten ook, een wagenziek pilletje ingenomen. Dit heb ik nog nooit eerder ingenomen en het voelde gek om niet een rechte lijn te kunnen lopen zonder uit balans te raken. Alsof ik dronken was. Het dorpje Pai was trouwens de 762 bochtige reis wel waa rd. Het was een heerlijk ontspannen dorpje aan een rivier waar vroeger de hippies naar toe kwamen. In het hoogseizoen wordt het overspoeld door backpackers, nu was het er rustig. Ik heb er een fijne yogales gevolgd.

Hoe voelt de twee na grootste stad van Thailand aan?
Als een dorp. De oude stad van Chang Mai is autovrij en staat vol met guesthouses, restaurants en veel groen. Ook buiten de oude stad voelt het absoluut niet aan als een grote stad. Naast mooie boedhistische tempels hebben ze ook een tof bowlingcentrum. Met blauw met gele schoenen hebben we ons twee uur vermaakt op de bowlingbaan. Maarten was erg goed, en nadat de (kinder-)rekjes op de baan omhoog gingen zodat de bal niet in de valgoot komt, hebben we er een spannende wedstrijd van gemaakt.

Hoe voel je je als verloofde?
Ik voel me blij als ik denk aan onze komende trouwerij. Het voelt goed en ook een beetje spannend. Over de praktische uitvoering van ons trouwfeest hebben we al wat nagedacht. Het een en ander hebben we via internet al kunnen regelen. Elke keer dat we het erover hebben krijg ik er meer zin in. Met mijn zusjes ben ik aan het brainstormen over De Jurk. Die wil ik graag laten maken in Vietnam, net voor we terugvliegen naar Nederland.

Reacties

Reacties

antoinette

Hallo Maarten en Judith,
Met veel plezier lees ik de reisverhalen maar deze over Thailand komt me heel bekend voor. Ongeveer 16 jaar geleden was het ook heel slecht gesteld met de kwaliteit van de lucht. Je snoot toen al letterlijk zwart snot, maar de stad is prachtig. Gaan jullie nog olifant rijden? Groetjes Antoinette en Erik

lia Res

Hoi Maarten en Judith,

Hebben jullie in Chiang Mai nog de Doi Suthep bezocht, voor ons de mooiste tempel. Of kwam het dat we daar zo goed als alleen liepen met een gids( de rest van het reisgezelschap wilde niet meer naar een tempel).
Chiang Mai een stadje da heet goed voelt.
Geniet lekker door
Lia

Frauke

PadThai is inderdaad lekker. Terwijl ik moet bekennen dat ik allen de Venlose variant ken van de TraiThai, wel erg lekker.
Geniet nog lekker van jullie reis en als jullie terug komen heet het eten bij de TraiThai!

M&M

hoi!
hebben jullie net een stukje op onze website keeprollin2australia geschreven? we hebben dit namelijk gegoogled en misschien zijn jullie een andere judith en maarten :-)
Zoja...? we dan zijn we ook in pakse! grappig zeg. dus dan zijn we voor de 4e keer op dezelfde plaats.
Wij gaan zo door naar Wat champasak en 4000 islands en dan Cambodja.
Hoogstwaarschijnlijk tot de volgende keer!
groetjes Maud & Martijn (maudvanwoerden@gmail.com)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba